Nu ne poluati cu Ordonanta de Urgenta!

Prin aceasta scrisoare deschisa, semnatarii solicita Guvernului Romaniei sa nu legifereze prin Ordonanta de Urgenta activitatea aplicatiilor de car-sharing din Romania, in special cu referire la cel mai poluat oras din Romania: Bucuresti.

Nr. inregistrare: 197/22.03.2019

 

 

Catre: Guvernul Romaniei,

in atentia: Doamnei Prim-Ministru, Viorica Dancila

 

 

Nu ne poluati cu Ordonanta de Urgenta!

Prin aceasta scrisoare deschisa, semnatarii solicita Guvernului Romaniei sa nu legifereze prin Ordonanta de Urgenta activitatea aplicatiilor de car-sharing din Romania, in special cu referire la cel mai poluat oras din Romania: Bucuresti.

Romania este in proces de infringement pentru calitatea aerului, in Bucuresti fiind constatate frecvent depasiri ale normelor Europene privind nivelul de poluare cu pulberi in suspensie, PM 10 si PM 2,5, incalcand astfel legislatia in vigoare.

Romania si Municipiul Bucuresti trebuie sa ia urgent masuri pentru diminuarea poluarii, sursa principala fiind traficul si emisiile de PM10 si PM2,5 asociate traficului. in acest context, restrictionarea functionarii acestor aplicatii nu doar ca nu ar diminua poluarea cauzata de trafic, dar chiar ar inrautati considerabil situatia.

Solicitam Guvernului Romaniei sa deschida o ampla dezbatere pe tema serviciilor de transport autorizat, a traficului in marile orase, luand in considerare impactul asupra calitatii aerului si asupra sanatatii oamenilor. Cerem legiferarea prin proces legislativ parlamentar, nefiind nicio urgenta situatia reclamata recent de firmele de taximetrie. Ordonanta de urgenta ar bloca toate initiativele inovative de mobilitate pe viitor, iar deciziile ar trebui luate in comunitatile locale si nu la nivel national.   

Din contra, urgenta consta in rezolvarea problemelor asociate procedurii de infringement, in caz contrar Romania si municipalitatile in cauza vor plati sute de mii de euro zilnic penalitati.

Precizam ca aplicatiile de car-sharing ofera servicii pentru milioane de utilizatori, ca sunt contributori la bugetul de stat si ca, in general, populatia apreciaza beneficiile acestor aplicatii. Consideram ca nu se poate da o Ordonanta de Urgenta fara o ampla consultare publica, care sa genereze un raspuns la intrebarea "ce punem in loc?", daca aceste milioane de oameni folosesc astfel de aplicatii. in general mobilitatea genereaza multa poluare iar reglementarea in regim de urgenta, fara dezbatere, poate genera si mai multe probleme de mediu, asemanatoare cu anularea taxei de mediu, care a adus in Romania aproape un milion de masini mai vechi de 8 ani in cei 2 ani de la abrogare.

Bucuresti, Iasi si Brasov, au nivelul de poluare cu particule fine de praf PM10 peste normele din Directiva 2008/50/EC. Nivelul acceptat este de 50 de micrograme pe metrul cub in 24 de ore, insa nu trebuie sa depaseasca 35 de zile dintr-un an.

Datele arata ca, in Bucuresti, apar frecvent depasiri, chiar si pana la 200 Mg/m³, in 2018, pentru statia B3 de pe bulevardul Mihai Bravu, datele grafic fiind astfel raportate de catre ANPM:

 

Conform statisticilor oficiale, traficul este principala sursa a poluarii aerului in Bucuresti:

Dupa ce Guvernul a anulat in 2017 taxa de mediu, au fost inmatriculate peste un milion de masini second-hand, marea majoritate fiind Euro 3 si Euro 4, cele mai mari surse de poluare cu PM10 in Bucuresti:

Potrivit unui studiu realizat la nivel european, aplicatiile de car-sharing reduc numarul de vehicule pe sosea si numarul de kilometri parcursi de un vehicul si incurajeaza o schimbare catre transportul diversificat si durabil, care completeaza formele de transport publice si active (ciclism si mersul pe jos). Totodata, determina un numar mai mic de proprietari de autorturisme, studiile indicand inlocuirea a intre 5 si 15 masini pentru fiecare masina folosita in comun.

in acest sens, ordonanta de urgenta anuntata de Guvern ar veni in contradictiei cu Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului inconjurator si H.G. 257 / 2015 privind aprobarea Metodologiei de elaborare a planurilor de calitate a aerului, a planurilor de actune pe termen scurt si a planurilor de mentinere a calitatii aerului, care prevad realizarea de masuri urgente pentru diminuarea poluarii, nu pentru cresterea poluarii.

 

Solicitam Guvernului sa ia in calcul si sa aduca in dezbatere publica mai degraba propuneri care sa rezolve criza poluarii din orase, de tipul: serviciile de transport smart-city si cele de taximetrie obisnuite sa foloseasca doar masini Euro 5 si peste, ceea ce ar reduce atat nivelul de poluare in centru, cat si nevoia de siguranta si confort pentru utilizatorii acestor servicii cu mare impact asupra mediului.

 

Pentru mai multe detalii, va rugam contactati, Loredana Pana, Coordonator de proiect, Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis, 0729882603,  loredana@ecopolis.org.ro

 

Campania poate fi sustinuta si  AICI.

 

 

Semnatarii aceste scrisori sunt:

 

Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis, prin Costel Popa, Presedinte

Asociatia 2Celsius, prin Raul Cazan, Presedinte

OPTAR, prin Marian Ivan, Presedinte

Fundatia Comunitara Bucuresti, prin Alina Kasprovschi, Director Executiv

 

 

Sursa: Planul Integrat de Calitatea a Aerului Bucuresti

https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/Does-sharing-cars-really-reduce-car-use-June%202017.pdf

 

 

CENTRUL PENTRU POLITICI DURABILE ECOPOLIS

Str. Actor Ion Brezoianu, 23-25, Scara A, etaj 2, Sector 1, Bucuresti 030167