Economia comunitară devine parte a vieții noastre, prin mijloace tehnologice


Share

Utilizarea rețelelor tehnologice este în creștere în întreaga lume, chiar și atunci când vine vorba de activitățile cele mai cotidiene, cum ar fi cumpărăturile, plata facturilor, precum și oportunitățile de a angaja, închiria, schimba sau împărți produse pe o scară largă. Creșterea platformelor de economie comunitară crește gama de produse și servicii oferite; de fapt, mai mult de jumătate din cetățenii UE sunt familiarizați cu economia comună și una din șase persoane o folosește deja (Euro-barometru, 2016).

În urmă cu zece ani, revista Time a publicat un articol în care susținea că economia comună este una dintre cele zece inițiative care ar schimba lumea. Ceea ce este considerat „vechi” de o persoană este „nou” pentru altcineva, așa că, în loc să-l aruncăm, îl putem schimba cu altceva sau îl putem oferi cuiva. Cumpărând mai puțin și cumpărând doar ceea ce avem nevoie și când avem nevoie, rafturile și subsolurile noastre vor fi mult mai puțin aglomerate și vor exista mai puține deșeuri și mai multă satisfacție.


Nu toată lumea are abilitățile sau resursele necesare pentru a fi prezenți în lumea digitală.

 

Activitățile menționate anterior necesită adesea cunoașterea mediului digital. Cu toate acestea, odată cu creșterea proporției persoanelor în vârstă, crește și riscul excluziunii sociale - nu este neobișnuit ca oamenii să nu poată permite bunuri și servicii de bază sau să plătească mult (prea mult) pentru a le obține (de exemplu, online bancar etc.) datorită complexității crescânde a pieței și deoarece este posibil să nu aibă abilitățile digitale necesare.


Lipsa de participare poate rezulta din lipsa de încredere


Schimbul de bunuri sau servicii înseamnă de multe ori obținerea acestora la o fracțiune din prețul pieței sau acoperirea doar a costurilor de transport și are loc direct între consumatori, de la o persoană la alta, cel mai adesea printr-o platformă online. În acest caz încrederea între oameni este esențială și este adesea pusă la încercare. Încrederea reciprocă între oameni care nu se cunosc este cea mai importantă componentă a acestui fenomen. Fără încredere ca bază, este foarte dificil să atragi un număr suficient de oameni (adică să atingi o masă critică suficient de mare) care sunt dispuși să participe la inițiativă pentru a avea succes. Cele mai de succes sisteme au încorporat mecanisme eficiente pentru a asigura încrederea între furnizori și consumatori, precum sistemul de referință de pe platforma CouchSurfing sau oferirea de recenzii (feedback) pe eBay. 


Mai multe organizații din România, printre care si Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis oferă persoanelor în vârstă oportunități de a dobândi abilități digitale, prin activitățile proiectului Col-Sumers. Acest lucru i-ar putea ajuta pe unul dintre cei dragi sau cunoștințe să devină din nou activ social așa că ajută-l să găsească un curs adecvat, după ce riscul COVID-19 s-a încheiat și prezintă-le toate oportunitățile pe care acestea le oferă. Persoanele în vârstă au o bogăție de cunoștințe și pot fi atât cei care dobândesc, cât și cei care furnizează. Poate că schimbul de servicii este cel mai bun prim pas. Posibilitățile sunt nelimitate.

 

Pentru mai multe informații vizitați site-ul www.co-sumers.eu sau scrieți-ne la echipa@ecopolis.org.ro