ONG-urile si autoritatile locale demareaza un grup de lucru pentru transport alternativ in Bucuresti


Share

26 aprilie 2012 - Reprezentantii ai patru ONG-uri, ai PMB, Administratiei Strazilor, Brigazii Rutiere, Politiei Locale Bucuresti, RATB si Metrorex se vor reuni bilunar incepand cu luna mai pentru a gasi solutii de mobilitate pentru bucuresteni - de la promovarea utilizarii bicicletei si dezvoltarea infrastructurii specifice bicicletelor, pana la realizarea unui cadru adecvat stimularii atragerilor de fonduri necesare investitiilor viitoare in eficientizarea transportului in comun. 

Acesta este unul dintre principalele rezultate ale dezbaterii pe tema transportului alternativ in Bucuresti, de joi 26 aprilie 2012, initiata de organizatiile OPTAR - Organizatia pentru Promovarea Transportului Alternativ in Romania, Asociatia Bate Saua, Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis, ATU – Asociatia pentru Tranzitia Urbana si Revista de Ciclism MBike, gazduita de Primaria Municipiului Bucuresti si desfasurata in prezenta unui numar imbucurator de reprezentanti ai autoritatilor competente sau responsabile (PMB - Directia de Transporturi, Directia de Mediu; Administratia Strazilor, Brigada Rutiera Bucuresti, Politia Locala Bucuresti, RATB si Metrorex). 

Scopul intalnirii a fost acela de a identifica nevoile stringente de regandire a retelei existente de infrastructura pentru biciclete din Bucuresti si principalele masuri care trebuie luate de autoritati si alti actori implicati.  Totul in contextul unor presiuni crescande pentru imbunatatirea modului in care bucurestenii se deplaseaza in oras si pentru rezolvarea unor grave probleme de poluare atmosferica si fonica ce ameninta sanatatea locuitorilor capitalei. 

Printre principalele capitole ale dezbaterii de 3 ore mentionam discutarea principalelor probleme ridicate de-a lungul timpului de asociatiile pentru transport alternativ si ramase nerezolvate si care ar putea fi cele mai bune solutii in acest moment:
  • Cai de comunicatie pentru biciclisti – propuneri pentru clasificare, standardizare si implementare – documentatie in vederea elaborarii unei propuneri de Hotarare de Consiliu General al Municipiului Bucuresti;
  • Infrastructura pentru biciclete: propuneri de reguli pentru infrastructurile specifice circulatiei bicicletelor si adecvarea altor elemente de infrastructura la necesitatile biciclistilor - documentatie in vederea elaborarii unei propuneri de HCGMB;
  • Parcari publice si private pentru biciclete - documentatie in vederea elaborarii unei propuneri de HCGMB. Necesitatea transformarii capetelor de linie ale transportului public (RATB si Metrorex) in noduri intermodale de transport. Acest lucru presupune si realizarea unor parcari publice pentru biciclete si autoturisme. Documentatia prevede si modificarea HCL 66/2006 privind obligativitatea asigurarii unui numar minim de parcari in cladirile publice si private. 
  • Facilitarea utilizarii carosabilului de catre biciclisti – ONG-urile au reafirmat importanta acestui aspect subliniind ca doar deplasarea de rutina, cu ajutorul bicicletei, a cat mai multor bucuresteni, poate rezolva problemele de congestionare a traficului si de poluare din capitala.
  • Cele patru ONG-uri initiatoare ale dezbaterii propun analizarea unui proiect-pilot de realizare a unei benzi de circulatie dedicata transportului public, bicicletelor si taxiurilor. A fost propus inclusiv un traseu circular unde acest proiect poate fi implementat cu resurse minime din partea autoritatilor. 
  • Reactivarea grupului de lucru pluridisciplinar, infiintat in 2009, care sa aiba rolul de a gandi solutii de mobilitate strategice, la nivelul intregii capitale si zone metropolitane,  astfel incat interventiile din teritoriu sa se coreleze intre ele si sa se raporteze in permanenta una la cealalta. Din grupul de lucru ar urma sa faca parte toti actorii implicati in problematica de mobilitate urbana, atat la nivelul orasului cat si la nivel metropolitan: din partea PMB: Directiile Juridic, Transport, Urbanism, Mediu, Turism, Politia Locala, Biroul de Presa; Brigara Rutiera Bucuresti; Administratia Strazilor; RATB; Metrorex; Autoritatea Metropolitana de Transport Bucuresti, Ministerul Transporturilor, GFR, reprezentanti ai societatii civile (cele 4 organizatii prezente si alte organizatii care pot aduce un plus valoare strategiei, inclusiv organizatii care reprezinta persoane cu dizabilitati). In unanimitate s-a cazut de acord ca primul obiectiv de lucru sa fie problema adaptarii si modificarii legislatiei si standardizarii existente. Intalnirile – bilunare – vor fi gazduite de Directia de Transporturi din Primaria Municipiului Bucuresti.
  • Reluarea sedintelor de lucru ale acestui grup pluridisciplinar este cu atat mai vitala avand in vedere contextul european recent care conditioneaza obtinerea finantarilor europene viitoare de catre orasele statelor membre de realizarea unui Plan de Mobilitate Urbana Durabila (Sustainable Urban Mobility Plan - SUMP). Pentru Bucuresti, aceasta strategie s-ar raporta in permanenta la cele doua documentatii de baza, in prezent in curs de elaborare, si anume Conceptul Strategie Bucuresti 2035 si PUG-ul. 

Cele patru organizatii saluta acest prim pas facut de participantii la intalnire si se angajeaza sa contribuie la grupul de lucru intr-un ritm compatibil cu nevoia de a gasi si implementa rapid solutii in avantajul bucurestenilor, fie ei pietoni, biciclisti sau soferi. 

Nota: SUMP este o strategie integrata de mobilitate care vizeaza toate aspectele mobilitatii intr-un oras si relationeaza permanent cu celelalte documentatii de dezvoltare urbana in vigoare sau in curs de realizare.