Analiza taxelor de mediu din Romania

Evolutii in domeniul taxarii de mediu din Romania in perioada 1999 - 2010

Primul studiu Ecopolis - Analiza taxelor de mediu din Romania - dat publicitatii in data de 8 februarie 2011, trece in revista principalele informatii relevante pentru o interpretare corecta a evolutiilor inregistrate in domeniul taxarii de mediu din Romania in perioada 1999 - 2010.

Tratand taxarea de mediu ca instrument de asigurare a protectiei mediului, studiul Ecopolis enumera cateva circumstante si efecte ale plasarii Romaniei printre tarile cu cel mai mic nivel de taxare din Uniunea Europeana. Iata cateva dintre principalele concluzii care se desprind in urma acestei analize:

Romania este tara cu cele mai mici incasari din taxe de mediu din tot spatiul Uniunii Europene. Aceasta situatie este usor explicabila prin optiunea constanta a guvernelor de dupa 1989 pentru mentinerea taxelor si accizelor la niveluri minime. Chiar si atunci cand prin aderarea la UE s-a impus necesitatea aducerii accizelor la un nivel mai ridicat, Romania a optat pentru amanarea cat mai mult a armonizarii acestor taxe. Mai mult, Romania este singura tara europeana care a optat pentru mentinerea minimului acestor accize. Drept urmare, tara noastra are printre cele mai mici incasari din taxe de mediu ca procent din PIB, atat la nivel general cat si pe cele trei grupe principale: taxe pe energie, taxe pe transport si taxe de mediu si poluare. In plus, Romania este singura țara din cele zece țari postcomuniste care au devenit membre ale UE in care incasarile din taxele de mediu ca procent din PIB au scazut dupa inceperea procesului de negociere cu UE in 1999.

Politica de taxare a Romaniei este lipsita de efecte pozitive

Mentinerea unor taxe pe energie mici nu pare sa fi avut nicio consecința pozitiva. Romania continua sa detina economia cea mai ineficienta din punct de vedere energetic din Europa, dar in același timp nu inregistreaza exporturi deosebite in domenii cu o intensitate energetica mare. Intre 2000 si 2006 nu s-a inregistrat decat un progres infim in domeniul eficientei energetice, Romania producand doar 67 Euro pentru fiecare tona de combustibil consumata, in comparație cu 108 Euro in celelalte tari postcomuniste membre ale UE si 184 Euro in vechile membre ale UE. Una dintre probleme: Colectarea deficitara a taxelor Romania are interesul de a colecta taxe pentru finanțarea unor proiecte destinate limitarii impactului activitatilor umane asupra mediului inconjurator. Cel mai important indicator al interesului autoritatilor in acest sens il reprezinta crearea Fondului pentru Mediu si dezvoltarea capacitatii institutionale pentru administrarea lui. Totusi, in ciuda cresterii continue a incasarilor la acest fond, pentru majoritatea taxelor de poluare incasarile sunt insignifiante in raport cu baza de venit. Estimam de ex. ca, in ce privește colectarea taxei de 1% din valoarea masei lemnoase introduse intr-un proces de prelucrare, evaziunea fiscala este de minimum 50%, iar in privința taxei de 1 RON/Kg pentru fiecare anvelopa vanduta, procentul de colectare este mai mic de 25%. Acest lucru este cu atat mai grav cu cat taxele de poluare si folosire a resurselor sunt acele taxe destinate finantarii de proiecte pentru limitarea efectelor activitatilor umane asupra mediului. Slaba colectare a veniturilor destinate Fondului pentru Mediu afecteaza capacitatea Romaniei de a-și indeplini obligațiile in domeniul protecției mediului. Se impune, asadar, o discuție urgenta cu privire la modul in care instituțiile statului abilitate sa colecteze taxe pentru Adminstrația Fondului pentru Mediu pot fi determinate sa-și indeplineasca obligațiile legale cu un grad mai mare de eficiența. Cresterea incasarilor din taxe de mediu - o prioritate

Cresterea incasarilor din taxele de mediu ar trebui sa reprezinte o prioritate pentru Romania, mai ales in contextul crizei bugetare din ultimii doi ani si a recomandarilor UE de schimbare a accentului dinspre taxarea muncii (unde Romania are o fiscalitate foarte ridicata) inspre taxarea consumului si a poluarii.

In contextul in care avantajul competitiv oferit de un nivel mic al taxarii nu pare sa fi fost fructificat in niciun fel, iar situația fiscala impune o creștere a gradului de taxare ca % din PIB, exista argumente serioase pentru a sustine o crestere treptata a taxelor de mediu, o creștere a eforturilor de imbunatatire a gradului de colectare a taxelor destinate Administratiei Fondului de Mediu, precum si introducerea unor instrumente noi folosite in diferite tari ale Uniunii Europene.

Cititi si articolul Romania - fiscalitate de mediu ineficienta.

Studiul integral poate fi descarcat de aici.